Waarom kleuren er serieus toe doen!
18/05/2021
Wat zou onze wereld zijn zonder kleur?!
Waarom kleuren er serieus toe doen!
“Wat zou onze wereld zijn zonder kleur? Een eentonige, vreugdeloze verzameling van vormen zonder verlevendigende (stimulerende) uitdrukking.” Cantecleer / de Bilt Kunst en Kleur Johannes Itten.
Wanneer je aan je merk werkt is het heel belangrijk om te beseffen wat de psychologische effecten zijn van de kleuren die je gebruikt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen erop geprogrammeerd zijn om op kleuren te reageren. 60% van de mensen beslissen of ze zich aangetrokken voelen tot een bericht, alleen gebaseerd op kleur.
Herkenbaarheid
Kleur is gekoppeld aan geheugen en herkenning, en is vaak veel gemakkelijker op te roepen dan een naam, vooral als deze maar een enkele keer is gezien.
Stemming
Uit onderzoek blijkt dat kleur de stemming van de consument aanzienlijk kan beïnvloeden. Het benutten van de interessante psychologische effecten van kleur kan worden gebruikt om gevoelens te creëren bij potentiële klanten, zoals vertrouwen of betrokkenheid. Die kunnen helpen om de interesse in het product of de dienst te stimuleren.
Waarneming
Plezier? Innovatief? Serieus? Verschillende kleuren weerspiegelen verschillende dingen. Kleuren beïnvloeden de perceptie van klanten. Dus kleurkeuze is enorm belangrijk voor het ondersteunen van hetgeen je wilt uitdragen.
Consistentie
Kiezen en vasthouden aan een kleurthema zorgt voor consistentie van je merkbeleving. Waarom is dit cruciaal? Een consistente toepassing van je merk is belangrijk om ervoor te zorgen dat potentiële klanten geen gemengde boodschappen ontvangen. Kleurgebruik en de ‘tone of voice’ moeten met elkaar corresponderen.
Logo's
Het is belangrijk om te overwegen hoe kleur wordt gebruikt in logo's. De meeste ontwerpers zijn het erover eens dat er niet meer dan drie kleuren in een logo moeten worden toegepast. Meer kleuren zorgen voor een rommelig logo en is minder opvallend.
Vinden klanten ons echt leuk?
Het klinkt misschien vreemd, maar het antwoord op deze vraag kan afhangen van het kleurgebruik in je bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de mensen het meeste belang hechten aan visuele factoren bij de aankoop van een product/dienst, terwijl tussen de 60% en 90% van de eerste beoordeling van een product/dienst alleen op kleur is gebaseerd.
Op zoek naar een passende kleur voor jouw huisstijlontwerp?
Neem contact op!Dat klinkt best goed, he?
Voor vragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem hier direct contact met mij op!
Angélique Joosten
Grafisch ontwerper & eigenaar