Waarom kleuren er serieus toe doen!

 18/05/2021

Wat zou onze wereld zijn zonder kleur?!

Waarom kleuren er serieus toe doen!

Wat zou onze wereld zijn zonder kleur? Een eentonige, vreugdeloze verzameling van vormen zonder verlevendigende (stimulerende) uitdrukking.” Cantecleer / de Bilt  Kunst en Kleur Johannes Itten.

 
Wanneer je aan je merk werkt is het heel belangrijk om te beseffen wat de psychologische effecten zijn van de kleuren die je gebruikt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen erop geprogrammeerd zijn om op kleuren te reageren. 60% van de mensen beslissen of ze zich aangetrokken voelen tot een bericht, alleen gebaseerd op kleur.

Herkenbaarheid

Kleur is gekoppeld aan geheugen en herkenning, en is vaak veel gemakkelijker op te roepen dan een naam, vooral als deze maar een enkele keer is gezien.

Stemming

Uit onderzoek blijkt dat kleur de stemming van de consument aanzienlijk kan beïnvloeden. Het benutten van de interessante psychologische effecten van kleur kan worden gebruikt om gevoelens te creëren bij potentiële klanten, zoals vertrouwen of betrokkenheid. Die kunnen helpen om de interesse in het product of de dienst te stimuleren.

Waarneming

Plezier? Innovatief? Serieus? Verschillende kleuren weerspiegelen verschillende dingen. Kleuren beïnvloeden de perceptie van klanten. Dus kleurkeuze is enorm belangrijk voor het ondersteunen van hetgeen je wilt uitdragen.

 

Consistentie

Kiezen en vasthouden aan een kleurthema zorgt voor consistentie van je merkbeleving. Waarom is dit cruciaal? Een consistente toepassing van je merk is belangrijk om ervoor te zorgen dat potentiële klanten geen gemengde boodschappen ontvangen. Kleurgebruik en de ‘tone of voice’ moeten met elkaar corresponderen.

Logo's

Het is belangrijk om te overwegen hoe kleur wordt gebruikt in logo's. De meeste ontwerpers zijn het erover eens dat er niet meer dan drie kleuren in een logo moeten worden toegepast. Meer kleuren zorgen voor een rommelig logo en is minder opvallend.

Vinden klanten ons echt leuk?

Het klinkt misschien vreemd, maar het antwoord op deze vraag kan afhangen van het kleurgebruik in je bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de mensen het meeste belang hechten aan visuele factoren bij de aankoop van een product/dienst, terwijl tussen de 60% en 90% van de eerste beoordeling van een product/dienst alleen op kleur is gebaseerd.

Op zoek naar een passende kleur voor jouw huisstijlontwerp?

Neem contact op!

Meer nieuws

Omarm de kracht van je logo

Een herkenbaar logo is van groot belang. Het vormt de kern van je identiteit. Een logo is niet slechts een afbeelding; het is het symbool van je merk, je verhaal en de waarden van jouw bedrijf.

Doe de huisstijlcheck!

Om je diensten onder de aandacht te brengen is een sterk merk belangrijk! Een herkenbare stijl waardoor wie je bent en wat je doet, goed voor het voetlicht komt.

Logo ontwerp Breda

De mooiste logo's voor de mooiste bedrijven Een sterke eerste indruk is het halve werk bij het aantrekken of behouden van klanten. En die eerste indruk wek je met de visitekaartjes die je uitdeelt, de belettering op je bedrijfswagens en natuurlijk je website. Het eerste wat daarop gezien en onthouden wordt is: het logo. Met dat logo begint het merkverhaal van je onderneming, de boodschap die je over wilt brengen op de doelgroep. Met een krachtig logo ben je herkenbaar en word je niet snel vergeten.

Dat klinkt best goed, he?

Voor vragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem hier direct contact met mij op!

Angélique Joosten
Grafisch ontwerper & eigenaar

06 284 193 71 info@grafischontwerpzaak.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00